onsdag 16 januari 2013

"We fly to keep them safe".

Om ni inte har läst Nina Åkestams blogg på Resumé så tycker jag att ni klickar er dit omedelbart. Hon skriver om intressanta och viktiga saker och har dessutom väldigt vettiga åsikter. För någon dag sedan la hon upp detta blogginlägg där hon diskuterade en reklamfilm för JAS Gripen. Jag kan inte tro mina ögon när jag tittar på filmen och tänker först att det måste vara ett TV-spel. Tyvärr hade jag fel och istället måste jag nu leva med vetskapen om att det finns människor som tycker detta är okej, häftigt, eller nödvändigt. Att döda en människa, som är porträtterad som en elak fiende (precis som i ett våldsamt TV-spel), för att sedan säga "We make a difference" är ju helt groteskt. Poängen med Ninas inlägg var att detta gynnar Sveriges exportindustri och ekonomi, men skapar döda kroppar på annan mark. Groteskt. Ja, ni kan ju se själva:


1 kommentar: