lördag 15 december 2012

God jul del 1


I går var det ingen på mitt jobb som gick och frös direkt då det var xmas jumper day... ett till sånt där event som ska rädda barnen.

... Alltså jag har inget emot att rädda barnen. Välgörenhet är ett sundhetstecken från människor liksom, samma sak med Musikhjälpen hemma i Sverige. Empati = bra. Men det stör mig att vi varje år kring jul lättar det västerländska samvetet som en annan rikemansamerikan med hjälp av olika mysiga insamlingar för att sen... ja och sen då? Sen lever vi fortfarande i en värld där vi masskonsumerar billiga saker som någon annan betalar priset för. Köper H&M-kläder på rea och lever vidare liksom.

Det är ju fel på hela systemet, men hur ändrar man på det? Var börjar man? Jag är ju fruktansvärt skenhelig också som först köper en ny tröja och sedan klagar på konsumtionen...

Sitter ungefär med samma min som Mickey har på min tröja när jag skriver det här. Har samma känsla som i grundskolan när jag stirrade ner i matematikboken, vill så gärna lösa ekvationen men jag vet inte hur?

3 kommentarer:

  1. Fast ekvationen är egentligen ganska lätt att lösa, det du gör på ena sida likhetstecknet måste du göra på andra osv... Att ändra på systemet är svårt.

    Jag tror det är viktigt att inte underskatta sig själv dock. De val du gör spelar roll. Om du försöker äta klimatsmart och beter dig på ett bra sätt mot andra människor har du ju redan bidragit lite.

    Kläder och elektronik är svårt att hitta bra alternativ för, men det är inte omöjligt. Och är man medveten om att rättslösa arbetare i Kina har byggt ens telefon har man kanske inte lika bråttom att byta ut den.

    För varje person som tar sitt ansvar att göra saker och ting bättre så blir saker och ting lite bättre. Det är fel på systemet på det sätt att systemet inte tar ansvar åt dig, men det hindrar inte dig att själv ta ansvar.

    SvaraRadera
  2. Man kan göra medvetna val, ex handla mera på second hand och lämna sina överflödiga grejer och avlagda kläder på dito. Varje människa har ett val, och tänker man på det varje gång man ska köpa nånting nytt osv så har man bidragit till en bättre värld. Sedan är det svårare vad gäller den dåliga eller alltför långsamma demokratiprocessen i många länder men jag tycker ändå att det går åt rätt håll. Glöm inte heller att det har varit fattigt och svält i Sverige också, det har skickas mat och kläder till Norrland bl.a. Jag tycker att vi kan njuta av vår livstil utan att ha dåligt samvete!/Annica

    SvaraRadera
  3. Fint för mig att jag har så smart familj! Kram!!!

    SvaraRadera