tisdag 23 oktober 2012

Andra dagen i Paris

På fredagen bytte vi hotell till Ibis Styles (vilket inte alls är så stylish som det låter) som låg ännu närmre tågstationen, vilket var riktigt skönt när vi skulle åka hemmåt. Dock var det svårt att hitta och jag gick omkring i cirklar ett bra tag innan jag såg den neongröna skylten som satt högt upp på en byggnad (tydligen var man tvungen få nackspärr för att hitta dit). Hotellet hade en vääääldigt långsam hiss och vi som bodde på våning 6 hade inte så mycket till val än att vänta på den. När jag lämnat väskorna i rummet  gick jag till ett köpcenter som låg på samma gata fast cirka en halvtimmes promenad söder om hotellet (väldigt lång gata). Där hade de en mängd affärer som H&M, Mango och New Look men jag hittade inget att lägga mina euro på och jag är förvånad att Paris är så berömt för dess shopping. Dock kan jag tänka mig att Paris är ett shoppingmekka för den som har pengar och kan spendera dem på designergatan de Champs-Élysées.

På kvällen när Josh jobbat färdigt gick vi österut mot en liten kanal där vi fick se en båt ta sig fram. Det var flera grindar som båten var tvungen att vänta på och vatten som skulle fyllas på från ena sidan av grinden till den andra. Riktigt intressant att se hur det gick till. På ett ställe flyttades en hel del av gatan så att båten kunde släppas fram. Efter en liten promenad hittade vi ett litet crêperi som hette "Lulu". Det var väldigt mysigt med levande ljus och god mat bestående av stora crêpes tillsammans med en kopp cider (tydligen dricker fransmännen oftast cider tillsammans med crêpes). Servitrisen och servitörerna var charmiga och trevliga, till skillnad från de andra vi stötte på under vistelsen. Här kändes det nästan som att jag var i det Paris som man ser på film och i media. 








2 kommentarer:

  1. Haha, gigantiska crêpes eller ovanligt små tallrikar? X) Men blir avis ju. Ser ändå ut som att ni hade det ganska bra. Kul att kunna säga att man varit i Paris om inte annat. :)

    SvaraRadera
  2. Mitt internet har varit nere!!! Men nu så.

    Fina bilder Karin! Nästan dags för en crêpes-etikett här. ;)

    SvaraRadera