tisdag 9 oktober 2012

Swedish embassy


Glömde kamerorna så ni får nöja er med våra Photo booth-trynen.

Imorse drog jag upp Lotta ur sängen, nej vänta nu... soffan tidigt som rackarns för att gå till svenska ambassaden här i Londonien. Jag skulle nämligen skaffa nytt pass eftersom mitt har december som utgångsdatum, vilket är mindre än tre månader bort. Eftersom jag åker hem till Sverige en sväng snart så tänkte jag att mitt pass skulle vara för gammalt för att ta mig tillbaka till England igen. Jag hade nämligen läst på en internetsida att för att resa i Europa måste passet ha minst tre månader kvar att leva. Så jag bokade en tid på ambassaden för någon vecka sedan och kände stressen att "tänk om jag inte hinner få mitt pass innan jag åker???!!! Då är det ju kööööööööört!!! Och jag kommer ju aldrig kunna åka tillbaka till London eller se min pojkvän igen!" (Nej kanske inte riktigt så dramatiskt men nästan).

Efter att ha stressat nu på morgonen och gjort mig fin för "jag vill inte leva i fem år till med ännu ett passfoto där jag ser ut som ett spöke" så knallade jag och Lotta iväg. Väl på ambassaden missade jag att man var tvungen att ta en kölapp men som tur var hade jag ögonen (Lotta) med mig som sa åt mig att ta en. Det enda som var jobbigt var att innan jag skulle ta min kölapp hade två andra personer hunnit före mig. Jag noterar att jag och Lotta var de enda personerna i väntrummet innan detta hände. Typiskt mig att missa det. Som tur var tog det inte alls särskilt lång tid innan det var min tur. Fast istället hände följande:

Jag: "Hej! Jag vill förnya mitt pass"
Receptionisten: "Okej, kan jag få se din ansökningsblankett och ditt gamla pass, tack!"
Receptionisten kollar på mitt gamla pass och säger: "Du vet väl att det är billigare att fixa pass i Sverige?"
Jag: "Jadå, men jag åker hem om några veckor men jag tror inte jag kan ta mig tillbaka hit på mitt gamla pass för jag läste att passet måste ha mer än tre månader kvar för att man ska kunna flyga i Europa"
Receptionisten: "Nej det tror jag inte. Vart läste du det?"
Jag: "Hum... Heh... På internet"
(Innan jag sa detta insåg jag vilken dålig källa jag hade fått denna information ifrån och jag skämdes lite)
Receptionisten ser lite road ut och säger: "Okej, jag ska kolla upp detta"
Han återkommer och säger att det kommer gå bra att resa med mitt gamla pass och att det tar ungefär tre dagar att fixa pass i Sverige så jag kommer kunna göra det där. Och eftersom det är tre gånger billigare att fixa passet hemma så tackade jag för detta och gick iväg.

Detta kändes som väldigt typiskt mig, att jag hade kollat upp informationen på en helt random Internetsida och tänkt att det nog stämde och stressat över det. Detta var vår händelserika morgon.

Translation: 
We went to the Swedish embassy this morning to renew my passport. But I made a fool out of myself instead.

2 kommentarer:

  1. Hahaha! KUL MED NY BLOGG! Ge allt nu!!

    SvaraRadera
  2. Jaaa :) och se till att hänga med och berätta för alla du känner! ;)

    SvaraRadera