tisdag 23 oktober 2012

Första dagen i Paris

Oj, nu har det varit lite torrt om inlägg här i bloggen (skärpning, Lotta! Hehe. Skoja bara). Nu har jag fått Josh bilder från Parisresan så här får ni lite mer att titta på. Eftersom det är rätt så många bilder lägger jag inte upp alla i ett och samma inlägg, utan ni får ha lite tålamod med det. Fortsätt titta in här lite då och då så kanske det plötsligt har hänt något nytt.

Tänkte berätta lite om vad vi sysslade med i Paris och vad jag tyckte om hela vistelsen. Vi kom fram med tåget tidigt som rackarn på morgonen till tågstationen Gare du Nord efter att ha sovit under hela resan (skönt). Det var skönt att hotellet som skulle sova på låg väldigt nära tågstationen (eftersom kontoret där Josh skulle jobba också låg i närheten av tågstationen) så det var inte långt att gå. Dock kunde vi bara lämna våra väskor där eftersom incheckningen var först klockan 2 på eftermiddagen (sa den otrevlige receptionisten). Jag som hade sett fram emot att sova en stund och kanske ta en dusch var tvungen göra mig redo för ensamt turistande eftersom Josh var tvungen att bege sig till kontoret på stuts.

Efter en nära inspektion av kartan så bestämde jag mig för att vandra (eller "flâner" som det så fint heter på franska när man strosar omkring utan ett direkt mål) och utforska området. Jag tog mig ända till området Montmartre (om ni har sett den franska filmen "Amélie from Montmartre" känner ni igen detta) som ligger högt beläget (fick mig en god dos motion) så man kan se ut över staden. Det var ett väldigt mysigt område med små gator och små butiker lite här och var. Efter att ha läst i guideboken jag hade med mig förstår jag att det är ett populärt område för konstnärer (ungefär som Shoreditch i London), till exempel bodde Salvador Dali, Monet och Picasso här.

Eftersom solen sken och det var varmt var det en väldigt fin dag med många nya intryck. Det enda bakslaget var att det var nu jag insåg att minneskortet i kameran var kvar i datorn som jag lämnat hemma i London på sängen. När jag kom tillbaka till hotellet insåg jag att min telefon var helt utan täckning så om Josh hade velat få tag på mig hade det inte fungerat. Dock var Josh i lobbyn när jag steg in genom hotellentrén så vi hade väldigt bra tajming. Vi checkade in och fick rumsnyckeln så jag tog en dusch och sov eftermiddag eftersom Josh var tvungen gå tillbaka till kontoret igen och jobba några timmar. På kvällen hittade vi en helt okej restaurang där vi båda beställde steak och french fries. Inga sniglar här inte. Sedan var den dagen över.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar